اشتراک گذاری

فن لپ تاپ سونی

فن لپ تاپ از آن دست قطعاتی است که خرابی آن، اگرچه در کوتاه مدت، تأثیری بر عملکرد دستگاه نخواهد داشت، اما در درازمدت، ناکارامدی و استهلاک سایر قطعات لپ تاپ را در پی خواهد داشت. از این رو توصیه می‌شود در صورت خرابی فن لپ تاپ سونی در اسرع وقت، جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام گردد.

 خرابی فن لپ تاپ Sony، معمولا با علائمی چون صدا دادن فن لپ تاپ، افزایش دمای لپ تاپ و مواردی از دست همراه خواهد بود. صدای فن لپ تاپ و پایین آمدن راندمان فن، در نهایت سبب داغ‌تر شدن سی پی یو می گردد و ادامه این وضعیت آسیب های بیشتری را به دستگاه وارد می‌کند.

بد نیست بدانید که صدای فن لپ تاپ در حالت عادی بسیار کم است و تا زمانی که گوش را به آن نزدیک نکنید متوجه آن نمی‌شوید، اما وقتی صدای منظم تق تق از لپ‌تاپ شنیده شود و خصوصا چنانچه دمای لپ تاپ و گرمای تولید شده توسط آن بطور واضحی غیر‌عادی باشد، ممکن است فن لپ تاپ آسیب دیده و نیاز به تعمیر لپ تاپ سونی باشد. در این مقاله برآنیم تا ضمن شرح علت صدا دادن فن لپ تاپ برخی راه حل های موجود جهت رفع این اشکال را با شما به اشتراک بگذاریم.

تعمیر فن لپ تاپ سونی

5 راهکار برای رفع مشکل فن لپ تاپ سونی

استفاده از فن خنک کننده

نخستین راهکار توصیه شده توسط کارشناسان تعمیر فن لپ تاپ سونی، جهت رفع صدا دادن فن استفاده از فن خنک کننده مجزا است. این راهکار به ویژه در زمانی که دستگاه به دلیل اجرای برنامه های سنگین (نظیر بازی هایی با گرافیک بالا و…) پردازش های بالاتری را انجام می دهد پیشنهاد می گردد.

متوقف کردن پردازش ها

دومین راهکار جهت رفع صدا دادن و تعمیر فن لپ تاپ سونی متوقف کردن پردازش هاست. گرمایی که توسط CPU حین اجرا و باز کردن برنامه ها ایجاد می شود مهم ترین منبع برای افزایش دمای لپ تاپ می باشد. به علاوه پردازش‌هایی که در پس زمینه برنامه های انجام می شوند نیز به این افزایش دما کمک می کنند.

با بستن برنامه های غیرضروری و جلوگیری از پردازش آن ها می توان به کاهش دمای لپ تاپ کمک کرد و از کار کردن بیش از حد فن در آن جلوگیری نمود. برای این کار آدرس روبرو را دنبال کنید:

 System Configuration → Start → Run → msconfig → OK → Startup

 در نهایت تب Startup را انتخاب کنید و برنامه‌هایی که می‌خواهید بلافاصله بعد از بوت شدن دستگاه پردازش آن‌ها شروع شود را برگزینید.

رفع خرابی فن لپ تاپ سونی

تمیز کردن فن

سومین راهکار جهت رفع صدا دادن فن لپ تاپ سونی تمیز کردن فن و گردگیری اصولی آن است. برای این کار نیاز به دقت و ظرافت بالا و آشنایی کامل با قطعات و اجزا لپ تاپ دارید. از این رو توصیه می شود برای انجام این کار به یک مرکز تعمیر فن لپ تاپ مراجعه نمایید.

استفاده از نرم افزار کنترل سرعت فن

اگر تمایل دارید که فن موجود در دستگاه شما کاملاً بی صدا باشد می توانید از نرم افزار های کنترل سرعت فن استفاده کنید. این نرم افزار سرعت فن صدا را به صورت همزمان تنظیم می کند. با این که این روش بهترین ایده برای کاهش صدای فن لپ تاپ سونی نیست اما می توانید نرم افزاری نظیر speed fan را دانلود کنید و سرعت فن لپ تاپ خود را کنترل نمایید.

استفاده از خمیر سیلیکون

پنجمین راهکار توصیه شده توسط کارشناسان جهت تعمیر فن لپ تاپ سونی با صدای نابهنجار استفاده از خمیر سیلیکون است. میدانیم زمانی که دمای سی پی یو بالاست عملکرد فن پایین آمده و فن لپتاپ بیشتر از هر وقت دیگری به صدا در خواهد آمد. 

بنابراین بهتر است در زمان اجرای بازی های کامپیوتری و یا نرم افزار های رندرینگ و گرافیکی مانند فتوشاپ و CAD از خمیر سیلیکون استفاده کنید. برخی از کارشناسان استفاده از این خمیر اجباری می دانند.

 چند نکته درباره تعویض و تعمیر فن لپ تاپ سونی

نخستین گام در تعمیر و تعویض فن لپ تاپ سونی، کسب اطمینان از خرابی آن است! به عبارتی دیگر، بسیاری از اشکالات پیش آمده در فن ها نه به دلیل خرابی این قطعه بلکه به دلیل کثیفی و آلودگی بیش از حد آن است.

بنابراین نخستین گام در تعمیر و تعویض فن لپ تاپ آن است که از تمیزی و پاک بودن فن مطمئن گردید. توصیه آن است که بسته به میزان آلودگی محیط، هر از چندگاهی گردگیری و پاک کردن آن انجام شود (به ویژه اگر CPU لپ تاپ شما از نوع گران قيمتي است).

عدم توجه به گردگیری و پاکسازی فن، پايين آمدن دور فن CPU، بالا رفتن دماي CPU و در نهایت کاهش کارايي سيستم را در پی خواهد داشت. خرابی های پیش آمده در فن عموماً قابل رفع است و کارشناسان می توانند با اندک دستکاری تعویض و تعمیر فن لپ تاپ سونی را به سرانجام برسانند.

انتخاب فن مناسب لپ تاپ سونی

فن های بکاررفته در انواع لپ‌تاپ تفاوت چندانی از نظر ساختار و فناوری ندارند. تمامی فن‌ها متشکل از پره‌های کوچکی هستند که یا وظیفه پرتاب باد گرم تولید شده، به بیرون را دارند و یا هوای تازۀ بیرون را از زیر به داخل می‌کشند. نکته‌ای که باید در تعویض و تعمیر فن لپ تاپ سونی در نظر داشت، نوع فن است. به عبارتی دیگر بهتر است پیش از تعویض و یا تعمیر فن لپ تاپ سونی، نوع فن و ساز و کار آن بررسی شود.

به طور کلی فن های بکاررفته در انواع لپ تاپ را می‌توان در دو دسته جای داد: دسته اول فن هایی هایی هستند که هوای گرم را از زیر خارج می‌کنند و دسته دوم فن هایی هستند که هوای تازه را از زیر به داخل می کشند. 

در زمان تعویض فن لپ تاپ سونی، انتخاب صحیح فن خنک‌کننده، کمک شایانی در خنک نگه‌داشتن دستگاه و گردش بهتر هوا خواهد کرد. بالعکس اگر فن خریداری شده مناسب نباشد حرارت لپ تاپ در طول زمان از حد معمول فراتر می‌رود و همین مسئله تخریب و کاهش طول عمر سخت افزار، مخصوصا باتری را در پی خواهد داشت.

تعمیرات سونی در تهران

نمایندگی تعمیرات سونی در تهران ارائه‌دهنده تخصصی‌ترین سرویس‌های مرتبط با تعمیر و بهسازی محصولات سونی به متقاضیان است. متقاضیان سرویس‌های مرتبط با تعمیرات سونی می‌توانند به نمایندگی سونی در تهران مراجعه کرده و پس از حضور در پارت مربوطه، تخصصی‌ترین سرویس‌های مورد نیاز را دریافت نمایند.

 خدمات ارائه شده در مرکز تعمیرات سونی در تهران منحصر به محصولی خاص نیست و کلیه تولیدات این برند اعم از گوشی، تلویزیون، تبلت، لپ تاپ و … را شامل می‌گردد.

استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات دو حوزه تعمیر و فروش و همکاری با خبره‌ترین کارشناسان این دو حوزه سبب گشته تا «کیفیت» و «دقت» جزء لاینفک تمام خدماتی گردند که در نمایندگی سونی در تهران ارائه می گردد. وجه تمایز نمایندگی تعمیرات سونی در تهران در قیاس با دیگر همکاران، صرفه‌جویی در زمان و هزینه تعمیر، استفاده از قطعات اورجینال، سرعت بالای انجام تعمیرات، انجام مشاوره پیش از تعمیر و اعلام نتیجه‌ی نهایی پس از تعمیر، و تعمیر دستگاه‌هایی است که سایر همکاران قادر به تعمیر آنها نبوده‌اند.

5/5(1 امتیاز)
اشتراک گذاری