اشتراک گذاری

ترفندهای عیب یابی پنل تلویزیون سونی

پنل یکی از مهم ترین بخش های انواع تلویزیون محسوب میشه که به خاطر نوع ساختاری که داره، بسیار ظریفه و در مقابل عوامل تخریبی، خیلی حساس هست. این قطعه، قیمت خیلی بالایی داره . به همین خاطر هم خرابی اون کلی هزینه روی دستتون میذاره. کارشناس های  مرکز تعمیر تلویزیون میگن که پنل، به تنهایی 90 درصد قیمت این دستگاه رو داره و اگه خراب بشه، بهتره به فکر یه تلویزیون جدید باشین.

 حالا توی این شرایط، اگه شما با ایرادهای این قطعه و علائم اون آشنا باشین، زودتر میتونین نقایصش رو تشخیص بدین. حتی میتونین از جدی تر شدنشون هم جلوگیری کنین. در ادامه، ما ترفندهایی رو بهتون آموزش میدیم که عیب یابی پنل تلویزیون رو براتون راحت تر میکنه.

آموزش این ترفندا بهتون کمک میکنن که ایرادهای این قطعه رو در زمان مناسب تشخیص بدین. لازمه به این نکته هم اشاره کنیم که در صورت نیاز، میتونین روی کمک و راهنمایی تخصصی تکنسین ها در نمایندگی سونی مرکز سخت افزار ایران هم حساب کنین.

عیب یابی پنل تلویزیون سونی

اگر میخوایی بدونی دلیل دوتایی شدن تصویر تلویزیون 👉 چیه اینو بخون حتما به کارت میاد

علائم خرابی پنل تلویزیون سونی

یه ویژگی خیلی خوبی که پنل داره اینه که اگه ایرادی در عملکردش به وجود بیاد، علائمی رو در تلویزیون ایجاد میکنه.  اینطوری، به کاربرا هشدار میده که یه مشکلی هست. یکی از علائم هشدار دهنده در هنگام خرابی پنل که توجه کردن بهش میتونه خیلی بهتون کمک کنه، ایجاد خطوط عمودی در تصویر هست. 

همچنین، تاریکی و کم‌ نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر، به‌ هم‌ ریختگی رنگها، عدم نمایش تصاویر، کند شدن تصویر تلویزیون و روشن شدن چراغ چشمک زن هم جزء علائمی هستن که خرابی پنل رو به شما اعلام میکنن. در صورت مشاهده ی هر کدوم از این مشکلات در تلویزیون تون، مساله رو جدی بگیرین. 

شما باید هرچه سریع تر، برای بررسی و تعمیر تخصصی این دستگاه اقدام کنین. همکارای ما در نمایندگی تعمیرات سونی، با تجربه ی بالایی که در این زمینه دارن، میتونن کمک های مفیدی بهتون بکنن.

مشکلات مهم در عیب یابی پنل تلویزیون

عیب یابی پنل تلویزیون ، مستلزم شناخت کامل مشکلات این قطعه هست. یعنی شما باید به صورت کامل، ایرادهای پنل و علائم اونا رو بشناسین تا بتونین قطعه ی مورد بحث رو در کم ترین زمان عیب یابی کنین. موارد زیر، اصلی ترین و رایج ترین مشکلاتی هستن که عملکرد پنل رو با مشکل مواجه میکنن:

  • عدم عملکرد صحیح پیکسل ها

یکی از مشکلات پنل تلویزیون سونی، عدم عملکرد صحیح پیکسل ها هست. در این حالت، اطلاعاتی که باید توسط فلت های پنل پردازش بشن، به دلایل مختلف قطع میشن و پیکسل‌های اون خط تصویری، درست کار نمیکنن.

 در نتیجه، کاربران شاهد خطوط رنگی و یا سیاه رنگ در تصاویر تلویزیون هستن. به عنوان اصلی ترین دلایل بروز این مشکل، میشه به مواردی مثل: قطع شدن اتصال فلت در مقطع اتصال به پنل، قطع شدن خروجی آی سی پردازشگر که روی فلت قرار داره و قطع شدن گرافیت اتصال روی شیشه پنل اشاره کرد.

  • مشکلات بک لایت پنل

یه مورد دیگه که میتونه در عیب یابی پنل تلویزیون موثر باشه، خرابی بک لایته. بک لایت، یکی از قطعات تلویزیونه که در پنل قرار داره. بک لایت رو نحوه ی عملکرد این قطعه تاثیر بسیاری میذاره. 

اگه در نحوه ی برخورد TFT ها به صفحه ‌نمایش مشکلی به وجود بیاد، بک لایت دچار اختلال میشه و به تبع اون، پنل هم معیوب میشه. وقتی چنین اتفاقی میفته، تمام و یا بخشی از تصویر تلویزیون، کم نور یا تاریک میشه.

  • پیکسل‌ سوختگی

از جمله مهم ترین مشکلات پنل تلویزیون sony، باید به پیکسل سوختگی اشاره کنیم. جالبه بدونین که هر پیکسل، شامل 3 عدد زیر پیکسل برای ایجاد رنگ هست. این پیکسل‌ها به ‌صورت گروهی و توسط تعدادی ترانزیستور کنترل میشن.

 در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های ذکرشده، پیکسل به حالت خاموش در میاد که اصطلاحا بهش “پیکسل سوختگی” میگن. پیکسل سوختگی میتونه باعث بشه که پنل درست کار نکنه و به دنبال اون، عملکرد تلویزیون هم مختل بشه.

  • عدم واکنش صحیح پنل

عدم واکنش صحیح پنل به اطلاعات وارد شده و پیکسل ها هم در فرایند عیب یابی پانل تلویزیون مهمه. در صورت بروز این مشکل، تصاویر به حالت اسلوموشن نمایش داده میشن و هاله‌ ای از تصویر قبلی در تصویر بعدی دیده میشه.

  • آب خوردگی پنل

اگه مایعات یا رطوبت به قطعات داخلی پنل نفوذ پیدا کنه، تکنسین های تعمیر تلویزیون از عبارت آب خوردگی پنل برای این وضعیت استفاده میکنن. وقتی شما مایعات پاک ‌کننده ای مثل شیشه شوی رو از فاصله بسیارکم بین قاب و صفحه‌ نمایش تلویزیون استفاده میکنین. مایع از قسمت پایین پنل وارد دستگاه میشه و به دلیل قرار گرفتن فلت های منتقل‌ کننده اطلاعات تصویر در زیر پنل، باعث اتصال پین‌ های مختلف این فلت ها به هم بشه.

رسیدن مایعات رسانا به فلت های انتقال تصویر باعث ایجاد جرقه، سولفاته مدار و سوختگی فیزیکی این مدارات ظریف و حساس میشه. ایجاد خطوط رنگی عمودی، ایجاد نوارهای سفید و مشکی روی تصویر، تفاوت روشنایی در دو نیمه راست و چپ تلویزیون، از معروف ترین آسیب های ناشی از این مورد هست. 

عیب یابی پنل تلویزیون در این حالت، زیاد سخت نیست و به راحتی میشه متوجه منشأ مشکلات ذکر شده رو مشخص کرد.

  • رفع مشکلات پنل تلویزیون sony

تو بخش های قبلی گفتیم که پنل، یکی از حساس ترین قطعات تلویزیون هست. حالا باید به این نکته اشاره کنیم که دقیقا به خاطر همین ظرافت ها و حساسیت ها، در اغلب موارد امکان تعمیر پنل وجود نداره. ممکنه در حین بررسی و تعمیر، این قطعه به شدت آسیب ببینه و قطعات جانبی رو هم دچار مشکل کنه.

 تعویض پنل هم به خاطر قیمت بالای این قطعه، معمولا انجام نمیشه. به صرفه تره که در صورت خرابی پنل، کلا به فکر خرید یه تلویزیون جدید باشین.

نمایندگی سونی در کرج

نمایندگی سونی در کرج ، جزء تخصصی ترین مراکز در استان البرز هست که فروش و تعمیر انواع تولیدات این کمپانی رو انجام میده. این مرکز با برخورداری از کادری مجرب، متعهد و حرفه ای، تلاش میکنه کاربران رو از طی مسافت تا تهران معاف کنه.

 فروش انواع لوازم خانگی، تلویزیون، لپ تاپ، موبایل، تبلت، مانیتور، پروژکتور، دوربین و … سونی در این نمایندگی و به صورت قانونی و اورجینال انجام میشه. همچنین کاربران محترم این محصولات میتونن تخصصی ترین خدمات تعمیری رو از تکنسین های مجرب در بخش تعمیرات نمایندگی رسمی سونی مرکز سخت افزار ایران دریافت کنن.

 همکاران ما تلاش خودشون رو میکنن تا با عمل به اصول و ارکان مشتری مداری، بستری مناسب برای ارائه نوین ترین راهکارهای فروش و تعمیرات به کاربران محترم در نمایندگی سونی در کرج فراهم کنن.

5/5(1 امتیاز)
اشتراک گذاری